
Pile of 3D Popular Social Media Logos
Günümüzde çok sayıda popüler sosyal medya mecrası bulunmaktadır. Bu mecraların her birinin kullanım amacı, sunduğu imkanlar, hedef kitlesi ya da mecrada yer alan içerik türleri birbirinden farklı olabilir. Buna göre her mecranın kendine göre bir odak noktası olduğu söylenebilir. Örneğin bazı mecralar fotoğraf, bazıları video, bazıları ise metin tabanlıdır. Sosyal medya mecraları arasında günümüzde en popüler olan ve en sık kullanılan mecralar şunlardır;
- Facebook: 2004 yılında Mark Zuckerberg tarafından Harvard Üniversitesi öğrencilerinin kendi aralarında iletişim ve bağlantı kurması amacıyla kurulmuş Facebook, sonrasında dünyanın en önemli platformlarından biri haline gelmiştir. Sosyal ağ anlayışının öncüsü olarak da görülebilecek olan Facebook’un en temel amaçlarından biri insanların eski arkadaşlarını bularak bağlantı kurmalarını sağlamasıdır. Zamanla platforma eklenen yeni özellikler ile günümüzde halen en çok tercih edilen sosyal medya mecralarının başında gelmektedir.
- YouTube: Dünyanın en ünlü ve en çok tercih edilen video paylaşım sitesi olan YouTube, 3 eski Paypal çalışanı tarafından 2005 yılında kurulmuştur. YouTube kullanıcılarına sunduğu video formatı ile sosyal mecralara bambaşka bir boyut getirmiş ve hızla tüm dünyanın ilgisini çekmiştir. Mecraya ilk videonun yüklenmesinden yaklaşık olarak 1,5 yıl sonra Google tarafından satın alınan mecra kullanıcılarına, kendi kanallarını oluşturma, kendi içerik ve videolarını üretme ve diğer kullanıcıların oluşturduğu videoları takip etme şansı sunmaktadır. Bu sayede kullanıcılarına doğrudan içerik üretme imkanı veren mecra, günümüzde en önemli sosyal medya mecralarından biridir.
- Twitter: En popüler mikrobloglardan biri olan Twitter, San Francisco’da kurulmuş ve tarihinin ilk tweeti kurucusu Jack Dorsey tarafından 2006 yılında yayınlanmıştır. Haberler başta olmak üzere kişisel ve kurumsal tweetlerin de yer aldığı platform günümüzde bilginin en hızlı akışa geçtiği sosyal mecraların başında gelmektedir. 140 karakter sınırıyla başlayan ancak kullanıcıların kendilerini daha rahat ifade etmelerini sağlamak amacıyla iki katına çıkarılan karakter sınırlaması ile Twitter, kısa mesajların hızla dolaşıma girdiği bir platformdur.
- Instagram: Özellikle gençler arasında giderek daha popüler hale gelen Instagram en çok tercih edilen fotoğraf paylaşım platformlarından biridir. 2010 yılında kurulan platform görece daha genç bir mecra olmasına rağmen diğer mecralar ile entegreli çalışması, sahip olduğu çeşitli ve farklı filtreleme seçenekleri, fotoğrafları beğenme ve yorum yapma şansı ve programa 2011 yılında eklenen hashtag yani etiket (#) özelliği ile daha da ilgi çekici hale gelmiştir. Hikaye özelliği ile 24 saat görünür olan videoların, canlı yayınların ve IGTV (InstagramTV) gibi özelliklerin programa eklenmesinin yanı sıra “boomerang” gibi farklı özelliklere de sahip platform, bugün en çok tercih edilen uygulamaların başında gelmektedir. Özellikle sosyal medya fenomenleri olarak adlandırılan bir kitle için Instagram, sponsorlu içeriklerin de yoğun bir biçimde görülebildiği bir mecradır.
- LinkedIn: İnsanların daha çok kariyer amaçlarına göre kullandıkları ve her sektörden profesyoneli bir araya getirmeyi sağlayan bir platformdur. Kullanıcılarının iş bağlantılarını güçlendirmek için kariyer ve eğitim bilgilerini, deneyimlerini, başarı ve ödüllerini, öz geçmişlerini, makale, fotoğraf ya da fikirlerini ve ilgi alanlarını paylaşabildikleri bir mecradır. Bu ağ kullanıcılarına, kendi kariyer ve profesyonellik alanları doğrultusunda ve ticari faaliyetleri çerçevesinde bağlantılar edinmelerine yardımcı olmaktadır. Ek olarak insanların iş ve staj gibi olanakları da takip edebilecekleri platform, sektörlerin ve iş dünyasının bilgi alışverişini sağlayan profesyonel bir sosyal paylaşım mecrasıdır.
- Snapchat: 2011 yılında akıllı telefonlar için kurulan platform kullanıcılarına, fotoğraf ya da video çekerek ve bunlara çeşitli efekt, çıkartma, not ekleyip zenginleştirerek başkalarıyla paylaşma imkanı veren anlık mesajlaşma mecrasıdır. Özellikle gençler arasında hızla popülerlik kazanmıştır. Platform aracılığıyla çekilen fotoğraf ya da videoların 1 ile 10 saniye ile kısıtlanması imkanı bulunmaktadır. Böylelikle çekilen fotoğraf veya videolar bir süre sonra tamamen silinmektedir.
- WhatsApp: Dünya genelindeçok sayıda insanın kullandığı ve belki de en popüler anlık mesajlaşma ve arama uygulamalarından biri olan WhatsApp, aynı zamanda sesli mesaj göndermeye, fotoğraf ve video çekmeye ve bunların da paylaşılmasına izin veren bir platformdur. 2009 yılında kurulan platform 2014 yılında Facebook tarafından satın alınmıştır.
- TikTok: Kullanıcılarının kısa videolar çekerek paylaştığı uygulamada videolara özel efektler, filtreler, etiketler, çıkartmalar, müzikler eklemek mümkündür. Özellikle gençler arasında çok popüler olan ve dönem dönem çeşitli akımların gündeme geldiği mecrada, videolar 15 saniye ile sınırlı olsa da peş peşe eklenerek videoların uzatılması mümkündür. Ayrıca programda birbirini takip etme ve mesajlaşma özelliği de mevcuttur. Uygulamayı kullanabilmek için 13 yaşından büyük olma şartı olsa da, “Anı yaşa, yaratıcılığını paylaş” mottosuyla mecranın daha çok gençler tarafından tercih edildiği bilinmektedir.
- Swarm / Foursquare: Kişilerin ücretsiz olarak bulundukları konum ve mekanlara dair bildirimlerde (check-in yapmak) bulunmalarına ve bu bilgileri paylaşmalarına imkan veren platform bir başka sosyal mecra olan Foursquare uygulamasından ayrışarak ortaya çıkmıştır. Daha önce Foursquare platformunda da bildirim yapma özelliği varken bu özellik Swarm uygulamasına devredilmiş ve Foursquare sadece mekanların tavsiyelerinin, önerilerinin, kullanıcı deneyimlerinin yer aldığı bir mecraya dönüşmüştür.
- Pinterest: Fotoğraf ve video paylaşma amacıyla kurulan mecrada, kullanıcıların hem kendi fotoğraf panolarını oluşturması hem de diğer kullanıcıların panolarından beğendiklerini işaretleyip görsel dosyaları ve albümler oluşturmaları mümkündür. Öte yandan ilgi alanlarına ve konulara ilişkin kategoriler sunarak kullanıcıların ilgisini çeken görsellere çok daha rahat ulaşmasını sağlayan da bir uygulamadır. Diğer mecralarda olduğu gibi beğenilen kullanıcıların takip edilebildiği platformda, takip edilen hesaplardaki paylaşılan tüm video ve fotoğraflar anlık olarak görülebilmekte ve paylaşımlara yorum yazabilmek mümkün olmaktadır.
Tüm bunların yanı sıra Tumblr, Reddit, Flickr, Periscope, Tinder gibi çok sayıda farklı mecradan da bahsedebilmek mümkündür ve mecralara her geçen gün bir yenisi eklenmektedir.